Visie

Huisartsenpraktijk ‘Barnum’ is een plaats waar u terecht kunt voor kleine en grote lichamelijke aandoeningen alsook voor emotionele en psychische ondersteuning. Samen met u willen we werken aan uw gezondheid, in een sfeer van wederzijds vertrouwen en respect. We streven steeds naar een oplossing op maat.

In onze praktijk werken we met meerdere artsen samen. We overleggen op vaste momenten en gebruiken een gemeenschappelijk medisch dossier. Elk van ons kan u dus de gepaste zorg, behandeling en informatie geven. U kan kiezen bij welke arts u komt. Is uw vertrouwde arts niet aanwezig, dan kan één van de collega's u zeker verder helpen.

We werken ook nauw samen met andere zorgverleners op de eerste lijn (kinesist, diëtiste, psychotherapeut, thuisverpleging, …). We overleggen regelmatig met specialisten en verwijzen door zo nodig.


Globaal medisch dossier

Het beheer van al uw medische gegevens door één huisartsenpraktijk draagt bij tot een betere kwaliteit van de zorg. Sluit daarom een GMD af bij uw huisarts.

Het GMD bundelt al uw medische gegevens op één plaats. Zo kunnen we bij verwijzing de noodzakelijke informatie uit dit dossier meegeven. Met een GMD geniet u van een vermindering van 30% op het remgeld voor elke raadpleging bij elke arts in onze praktijk. Dit geldt ook voor huisbezoeken bij chronische patiënten en patiënten vanaf 75 jaar.

Een GMD afsluiten is kosteloos. Met uw toestemming zal het secretariaat uw identiteitskaart inlezen en via een beveiligd digitaal platform van de overheid (‘e-Health’) uw GMD bij het ziekenfonds in orde brengen. Voor kinderen kan ook de ISI+ kaart gebruikt worden. U hebt recht op inzage in uw dossier en u kan, wanneer u dit beslist heeft, vragen om het door te geven aan een andere huisarts.

Als u patiënt bent in onze praktijk, kan u dus best een GMD afsluiten. Dit wordt jaarlijks automatisch verlengd bij de eerste consultatie.


Huisbezoek

De huisbezoeken zijn voorbehouden voor patiënten die zich niet of moeilijk kunnen verplaatsen of waar de aard van het probleem een huisbezoek nodig maakt. Op de praktijk zijn de omstandigheden voor onderzoek en behandeling ideaal. Bovendien wordt u daar doorgaans sneller en efficiënter geholpen. Wij hebben dan ook liefst dat u een afspraak maakt om zelf op consultatie te komen

  • Wenst u een niet-dringend huisbezoek op de dag zelf aan te vragen, bel dan vóór 10u30 naar 051 48 77 62.
  • In dringende gevallen kan je natuurlijk altijd bellen, op weekdagen van 8.00 uur tot 18.00 uur. Wij doen ons best om zo snel mogelijk een dokter langs te laten komen.
  • Bel bij levensbedreigende situaties het noodnummer 112.

Wij trachten zoveel mogelijk rekening te houden met uw voorkeur van arts, tenzij de arts niet beschikbaar is. Huisbezoeken kunnen nooit op afspraak gevraagd worden, de arts bepaalt zelf op welk tijdstip hij/zij zal langskomen. Dit hangt immers af van de dringendheid en de haalbaarheid van de aangevraagde huisbezoeken.

De huisbezoeken beperken zich enkel tot de regio Meulebeke.


Raadpleging

De raadplegingen zijn uitsluitend op afspraak. Op die manier proberen we de wachttijd te verminderen. Spoedgevallen krijgen uiteraard voorrang, wij zorgen ervoor dat mensen met een dringende vraag de dag zelf geholpen worden.

U kan gemakkelijk online een afspraak maken. Alle raadplegingen duren een kwartier. Wanneer u een langere raadpleging wenst (bvb. voor een gesprek, een kleine ingreep of een verzekeringsonderzoek), dient u dit steeds telefonisch te melden. Komt u met 2 personen, dan boekt u ook 2 afspraken. Indien u online geen gepaste afspraak vindt of alle afspraken volzet zijn, bel ons dan gerust op. Dan kijken we samen met u voor een geschikt moment.

Gelieve steeds u eID mee te brengen (voor kinderen kidsID of ISI+ kaart).


Telefoon

Ons secretariaat staan u graag te woord van 8u-12u en 13u00-17u, uitgezonderd op vrijdagmiddag. Zij zal u verder helpen voor het maken van een afspraak, aanvragen van een huisbezoek of bij administratieve vragen.

Voor het opvragen van resultaten kunt u rechtstreeks één van de huisartsen bereiken van dinsdag tot vrijdag, telkens tussen 17u-18u. Als u belt op een ander moment, dan wordt uw nummer door de secretaresse genoteerd en belt de arts u zelf terug.

Enkel voor medisch dringende zaken kan zij u doorschakelen met een van de artsen. Gelieve het bondig te houden. De patiënten op de raadpleging en in de wachtzaal zullen u dankbaar zijn.


Voorschriften en attesten

Voorschriften en attesten worden enkel afgeleverd tijdens een raadpleging. Het is belangrijk om regelmatig de noodzaak, de werking en nevenwerkingen van medicatie te evalueren. Dit kan enkel tijdens een raadpleging. Tijdens je consultatie geven we voldoende voorschriften mee tot het volgende bezoek. Indien u als patiënt in tussentijd toch merkt dat u onvoldoende medicatie heeft tot de volgende consultatie kan per uitzondering doormiddel van een telefonisch consult toch een voorschrift bekomen worden.

Voor het invullen van formulieren en attesten is informatie en tijd nodig. Wij vragen dus om ook hiervoor een afspraak te maken. Je arts mag enkel attesten schrijven die stroken met de werkelijkheid. Maak het hem/haar daarom niet moeilijk: vraag alleen wat redelijk, echt en verantwoord is. Valse attesten zullen steeds geweigerd worden. Attesten met terugwerkende kracht zijn verboden en dus onmogelijk.

Wegens de GDPR-wetgeving mogen wij geen attesten, voorschriften of resultaten via e-mail bezorgen.